Харків’янки борються за звання кращого педагога України й поїздку в Лондон. Newsroom з’ясував, які підходи вони використовують в навчанні школярів, і на що хочуть витратити призові 250 тисяч гривень.
Замість нудних вправ з підручників – онлайн-ігри та зйомки відеороликів, квести й комікси, а використання гаджетів не заборонено, а навіть заохочується. Так проходять уроки у харківських вчительок Юлії Должанської та Лідії Насонової – двох фіналісток національної премії Global Teacher Prize Ukraine. У 2020-му харків’янки увійшли в ТОП-50 кращих педагогів країни, в цьому році – в десятку.
Учитель-Герой України з Харкова: діти втрачають мотивацію до утворення
Премія покликана відзначити креативних вчителів, які застосовують інновації та рушійних освітні зміни. Найкращий учитель України, якого оголосять 2 жовтня, отримає винагороду у 250 тисяч гривень, поїздку на міжнародний освітній форум у Лондон і підтримку для власних проєктів.
Проводить квести з QR-кодами та створює контент для додатків на смартфони
Вчителька української мови та літератури з приватного ліцею-школи “Ранок” Юлія Должанська виросла в сім’ї педагогів: її прабабуся, дідусь і дядько були вчителями. Проходячи практику в дитячому таборі, тоді ще студентка педуніверситету, переконалася в тому, що вибрала для себе правильний шлях.
Першим місцем роботи була державна школа, де Юлія згодом стала завучем. На цій посаді вона мала мало уроків, але дуже багато паперової роботи, яка не дозволяла проявити потенціал, і педагог влаштувалася в приватну школу.
Тут, каже Юлія, вона відчуває себе досить вільною у виборі різноманітних засобів і методів навчання, а сучасні технології дають простір для фантазії.
“Зацікавлювати дітей можна, перш за все, тим, що актуально і близько для них, – наприклад, застосуванням гаджетів, різноманітних комп’ютерних технологій. Коли я прийшла в приватну школу, то відкрила для себе багато інтернет-ресурсів, які використовую в роботі. У державній школі не було такої можливості, щоб був доступ до інтернету з різних пристроїв, тільки з телефону. Працюючи в приватній школі, можу сказати, що це величезний плюс, коли в класі є інтернет, і я можу використовувати всі ці ресурси в онлайн-режимі”, – розповідає Newsroom Юлія Должанська.
Харків’янка побудувала успішний бізнес, відкривши приватну школу
Її уроки мови та літератури – це цікаві завдання на мультимедійній дошці, проєктна робота учнів у невеликих групах, інтерактивні ігри та відеоролики. Зі старшокласниками Юлія святкує іменини видатних українських письменників минулого. Для таких днів народження учні роблять запрошення, складають список гостей зі знакових сучасників і обговорюють, що вони могли подарувати.
“Учні розуміють, що, наприклад, до Тараса Шевченка Іван Франко ніяк не міг прийти на день народження, тому що вони жили в різні періоди”, – додає Должанська.
Навіть традиційні завдання на уроках мови Юлія намагається урізноманітнити: наприклад, учні пишуть радіодиктанти від різних дикторів.
“Учениці мого класу створили літературний гурток, самі пробували писати вірші та вели трансляції в Instagram, щоб популяризувати свою поезію”, – розповідає фіналістка.
А ще її уроки проходять у вигляді квестів, коли команди дітей бігають по території школи або парку Горького в пошуках QR-кодів. Учні сканують їх, отримують доступ до завдань, розгадують ребуси й кросворди, а відповіді вписують в маршрутний лист. Після проходження всіх локацій школярі повертаються до вчителя і звіряють відповіді. Такі уроки Юлія проводить спільно з учителями історії, географії, а завдання допомагають закріпити досліджуваний матеріал. Уроки, проведені в парі з іншими педагогами, для неї не рідкість – такі заняття дозволяють подати поняття про якісь явищ комплексно.
Перша робота в IT: компанії Харкова, куди можуть влаштуватися студенти
“Для мене важливо, щоб учні приходили на уроки з радістю, не боялися помилятися та висловлювати свої думки й виходили після уроку в позитивному настрої, посміхалися”, – додає педагог.
Під час дистанційного навчання торік харків’янка почала знімати короткі ролики про правила української мови. Їх вона використовує не тільки на своїх уроках, а й викладає в соцмережах з хештегом #зноза30секунд для учнів з інших шкіл.
Також Должанська написала контент з української мови для навчального додатка на смартфон Erudito, що вміщує інтерактивні ігри, комікси та анімації.
За плечима фіналістки – кандидатська дисертація з філологічних наук. Цей досвід допомагає їй краще готувати школярів до МАН та олімпіад.
У 2020 Юлія Должанська увійшла в ТОП-50 кращих вчителів країни, в цьому році учні та колеги надихнули її спробувати ще раз поборотися за головну нагороду премії.
“Для мене участь у Global Teacher Prize Ukraine – це і своєрідний підсумок моєї діяльності, і спосіб побачити вектор для подальшого розвитку. А також це можливість потрапити в середу однодумців. Я познайомилася з дуже класними педагогами, з якими можна створювати різні проєкти, з тими, хто не зупиняється на досягнутому, рухає і буде рухати освіту в Україні”, – поділилася 32-річна педагог.
У разі перемоги премію пані Юлія, як її називають учні, планує витратити на створення навчального додатка для старшокласників.
Прийшла в школу з бізнесу й вчить використовувати мову для досягнення цілей
29-річна Лідія Насонова викладає українську мову та літературу, зарубіжну літературу в приватній школі ThinkGlobal. В учительство випускниця Харківського національного університету ім. Каразіна прийшла не відразу: працювала журналісткою й кілька років – в маркетингу. Втім, одного разу зрозуміла, що в офісі не може повністю реалізуватися і більше можливостей для себе побачила саме в навчанні дітей. Лідія відразу ж пройшла співбесіду в одну з приватних шкіл. Після першого уроку дев’ятикласники робили ставки, як довго протримається їх нова вчителька, адже вона була досить молодою. В результаті Лідія вчить дітей протягом п’яти років.
На її уроках учні не розбирають фонетику за підручником, а займаються відеоблогінгом, створюють медіапродукти, малюють комікси та готують виступи, надихаючись прикладом Стіва Джобса.
“Ми обговорюємо структуру мови, яким способом та чи та відома людина досягає такого ефекту, як зацікавлює аудиторію. Проаналізувавши ці моменти, учні пробують відтворювати це в класі, презентуючи вже існуючі предмети або власні винаходи – від олівця до машини часу. Таким способом вони звикають до виступів і комунікації з аудиторією, а це ті навички, які можуть бути їм корисні в різних сферах”, – розповідає Лідія Насонова.
Як почати бізнес у сфері освіти: покрокова інструкція
Також на її уроках діти грають, відтворюють історичні події, наприклад, представляють себе в ролі запорожців, які пишуть листа турецькому султану.
“Для мови важлива практика. Немає ніякого сенсу в вивчених правилах, якщо їх ніде не застосовувати. А застосовувати їх можна на цікавих для учнів матеріалах”, – ділиться Лідія.
Так, за мотивами популярної комп’ютерної гри Among Us школярі вивчали займенники, а словосполучення шукали в тексті про онлайн-фестивалі в Minecraft.
Оскільки більшість учнів Насонової з російськомовних сімей, їй доводиться шукати додаткові способи мотивувати дітей вивчати українську. Для цього вчителька намагається знаходити якусь ексклюзивну інформацію, яку школярі можуть отримати тільки на її уроках.
Домашні завдання теж нестандартні. Наприклад, вивчаючи тему прямої мови, діти брали інтерв’ю у батьків про успіх і його досягнення та записували їхні поради українською мовою.
Бум IT-бізнесу: скільки заробляють айтішники в Харкові
За словами фіналістки, на відміну від маркетингу в освіті не вистачає конкурсів і подій.
“Для мене Global Teacher Prize Ukraine – це про товариство, про те, що я знайшла крутих вчителів, з якими можна обговорювати складні професійні випадки, дізнаватися багато корисного. Завдяки таким преміям можна знайомитися не тільки з колегами з різних куточків України, а навіть інших країн. У цьому році в журі входив учитель з Італії та, поспілкувавшись з ним, я зрозуміла, що діти в Італії і в Україні дуже схожі”, – поділилася учасниця ТОП-10.
Крім школи Лідія Насонова онлайн навчає дітей, які перебувають на лікуванні в київській клініці “Охматдит”. Грошову премію харків’янка хотіла б витратити на створення освітнього проєкту для таких дітей.
Коментарі